الثلاثاء، 26 نوفمبر 2013

المقابلة الشخصية للعمل

اولا في شوية حاجات لازم نكون عارفينهاا و في خطوات معينة لكل انترفيو و طبعا التوفيق دة من عند ربنا احنا بس نعمل اللي علينا ثانبا اول لما بتدخل الانترفيو بتسلم علي اللي بيعملك الانترفيو ... السلام بيكون فورمال يعني hello .. how are you msh hi .. how its goin' ممكن بيديك لمحة بسيطة عن الوظيفة المتقدم لها و معلومات عن الشركة و ممكن يبدا يسالك علي طول ( خلي الاسئلة شوية بس ) نتكلم عن طريقة كلامك و قعدتك و طريقة الرد ايوة لأن كل دة مهم جدا جدا بعد لما يخلص هيسألك عندك اي سؤال ( لازم دايما تكون محضر اسئلة) و هنقول امثلة كمان شوية هيقولك اية اللي هيحصل و هيردوا عليك ف خلال اد اية و ينهي المقابلة متنساش تشكرة علي وقتة زي thank you for your time nice to meet you it's been a pleasure to meet with you ثالثا خلال الانترفيو في حاجات لازم تخلي بالك منها 1- خليك واثق من نفسك و مستعد كويس و كمان متفائل 2-لازم يكون عندك معلومات كويسة عن الشركة زي جنسيتها عملائها المستهدفين بتشتغل ف اية بتقدم خدمات اية و منتجاتها اية كمان تكون عارف المنافسين و مقر الشركة الرئيسي و حجم الشركة و فروعها 3-تعرف الوظيفة اللي انت مقدم ليها و تعرف هيا محتاجة اية كويس و تعرض نقاط القوة ف شخصيتك اللي تخليك افضل مرشح 4-تسمع اللي قدامك كويس اوي و تركز ف الاسئلة و في المعلومات اللي بيقولها 5- البنات مسموح لهم بالجلوس و انهم ( يحطوا رجل علي رجل) الولاد لأ ... مش تفرقة عنصرية و الله 6- الولاد بيكونوا فورمال او لابسين بدل اكيد لمل يقعدوا هيفتحوا زراير البدلة 7- و لما يقوموا العكس 8-لازم تبص ف عين اللي قدامك مينفعش تبص ف الارض او تسرح ف حاجة لوحة مثلا علي الحيطة او تسريحة البنت اللي بتعمل الانترفيو او اي حاجة ملفتة للنظر خااالص 9- لو هما 2 او اكتر من واحد.... ترد علي اللي يوجهلك السؤال و ترجع تبص للباقين و انت بتتكلم و تنهي كلامك عند اللي وجة السؤال لازم تبصلهم كلهم و انت بتتكلم 10- مينفعش التهتهة في الكلام خد وقتك و خد نفس عميق و رتب افكارك و رد 11- تجنب الاجابات القصيرة او الرد المبهم بردة تجنب الاجابات الطويلة اوي عشان متوهش منك الفكرة و متزهقش اللي قدامك 12- لما تيجي تقعد علي الكرسي متقعدش علي طرف الكرسي لان دة بيدل علي انك مش مرتاح و قلقان كمان متربعش ايدك لان دة دليل عدم الثق.. بردة مطرقعش صوابعك و لا تعض شفايفك و لا تقرقض ضوافرك 13- تقعد علي الكرسي و تفرد ضهرك و تحط ايدك مفرودين علي رجليك و متحاولش تحط ايدك علي المكتب او الترابيزة و بالنسبة للبنات متحطيش شنطتك بردة علي المكتب 14- ممكن و انت بتتكلم تعبر باديك بس مش اوفر عشان بيكون عيب رابعا الاسئلة اللي ممكن تتسألها ف اي انترفيو هحاول اكتب اكبر قدر من الاسئلة و هحاول اكتب نرد ازاي و نقول اية و منقولش اية و لازم نتفق علي حاجة مهمة اوي


there is no such a thing as good or bad answer introduce your self A good answer to this question is about 5 minutes long and focuses on work-related skills and accomplishments. Tell the interviewer why you think your work-related skills and accomplishments would be an asset to the company يعني حاول تاخد 5 دقائق ترج علي السؤال دة و تحاول تقول انجازاتك المهنية و مهاراتك ابتدي الاجابة قول اسمك و سنك و متخرج منين و اشتغلت فين قبل كدة و خبرتك و البوزيشن بتاعك ف اخر شغل و مهامك الوظيفية كانت اية و مديرك الرئيسي و كنت مدير علي كام واح وكدة يعني why we should hire you what makes you qualified for this position Take several minutes to answer this question, incorporating your personality traits, strengths, and experience in to the job you're applying for. حاول تقول مواصفاتك الشخصية و خبرتك المتوافقة مع هذة الوظيفة السؤال دة بقي من اسهل الاسئلة و بيخلي الكورة ف ملعبك زي ما بيقولوا تقول بقي انك افضل مرشح و انك عندك المقومات اللازمة للوظيفة دي زي .... و ... و ... علي حسب الوظيفة طبعا يعني لو وظيفة manager هيكون عندك team leadingability و لو entry level انك مثلا can perform really well within a team و انك هتضيف كتير للشركة لانهم ا
كد محتاجين حد hard worker and devoated which is you انك بردة سريع التعلم و عايز تثبت نفسك و هية دي الوظيفة اللي انت شايف نفسك فيها و اكتر وظيفة ممكن تلائمك عشان كدة هتبذل اقصي مجهود What is your strength and weakness point ? State one or two strengths that are work-related and tell the interviewer the story about when that strength helped you accomplish a task at work حاول تقول نقاط القوة اللي ف شخصيتك اللي ليها علاقة بالوظيفة أو المنصب المتاح و حاول دايما تقول أدلة واقعية من واقع خبرتك المهنية يعني لو أنت ... دة يخلي الشخص اللي قدامك يتأكد من كلامك و يثبت ف مخه لما تتكلم عن نقاط ضعفك متقولش أبدا أن معندكش بس متقولش حاجة تأثر عليك سلبيا ممكن أوي تبدأ كلامك كده Well … No one is perfect مينفعش مثلا وظيفة خدمة عملاء و تقول إنا عصبي خلي بالك و أنت بتتكلم عن نقطة ضعفك تكون مشكلة أنت بالفعل أتغلبت عليها و تتكلم في زمن الماضي I used to have a problem in ……. But I get over it by ……. Because it was affecting my career development Why you consider leaving your current job? Or Why did you left your last job ? You could state that you want a more challenging position, higher salary, or more responsibility

me about a situation that shows you team leading abilities .. You have to include your personal and professional experience and state
أولا متقولش بس انك بتدور علي المرتب الكبير لأن ده يدل انك مش مهتم بالمسار الوظيفي بردة لازم متكذبش لو أنت كنت سيبت شغلك لأي سبب من الأسباب Why you want to work for us Or What do you know abut the company ? Don't answer this question with, "Because you advertised for an X at monster.com." Your answer should offer what you think are the most interesting aspects of the company . لازم تكون تعرف شويت حاجات عن الشركة عشان تعرف تجاوب كويس .. مش كفاية تقول أنها شركة كبيرة و محترمة ممكن تقول مثلا It’s a major company in ….. field and it will add so much to my experience and help to develop my skills .. And it offers …. And … which I'm looking for Where do you see yourself in 5 years ? Assume that you will be promoted two or three times in five years, so your answer should state that you see yourself working at whatever job is two or three levels above the job. حاول تعتبر انك اشتغلت 5 سنين و شوف اة مستقبل الوظيفة ديي بعد المدة دي و قول كدة يعني لو مندوب مبيعات ممكن ف خلال 2 -3 سنين تكون مشرف و فخلال 5 تكون مدير للمبيعات قول دة What is your biggest achievement? Most challenge you have faced professionally Tell
a real situation and how you handle it لازم بجد تتكلم من واقع خبرتك خد وقتك و فكر ف موقف تكون اتصرفت فيه كويس أو مشكلة و أنت حليتها أو مديرك ماكنش موجود و حليت مكانة حاول دايما تكون محضر كذا موقف قبل الانترفيو What was the last book that you have read or the last movie ? الأسئلة دي بتكون دردشة عادية جدا عشان يسمع اللغة بتاعتك و عشان يشوف ثقافتك و background بتاعتك What can you perform on a computer more than any average user ? Try to mention your abilities and skills even if it's not that important Tell him you’re an internet user, you have exp in Microsoft Office just mention any thing that's related to Pc beside chatting and music حاول تقول معرفتك بالكومبيوتر حتي لو قليلة حتي لو يادوبك بتوصل الراوتر و تكتب كام ورقة علي word بس لازم تميز نفسك و تخلي فيك حاجة زيادة عن أي حد متكذبش بس متستألش بالمهارات البسيطة دي Can you work under a stress and in a changing environment ? Say that you can deal with any thing in order to get the job done… and say why and mention a true situation for your previous experience بجد يفضل الإجابة مش بس اة او لا حاول تاكد علي كلامك قول أصعب مرة اتحطيت تحت ضغط و أمتي نقلت مكانك أو سيبت تيمك و اديت كويس قول انك بتحب الضغط عشان بيدفعك للأمام و بيشجعك
I can handle any kind of stress because it really motivate me and push even further What can you do when facing an angry customer? Or an aggressive colleague or manager Of course it's not the same when it a customer, colleague or managerBut staying calm is the keyCustomer: use LASTListen: listen carefully and capture all the detailsApologize: apologize for the problem even if it's not your faultSolve: take the steps to solve itThank: thank him for his time Colleague or a manger being calm if it's your fault admit it if not then try to explain and a nice smile can really do all the work for you حاول تكون هادي في جميع الاحوال سواء عميل او زميل ليك او حتي مديرك في حالة انه يكون عميل حاول تتبع الخطوات دي بالفعل و تقولها و لو زميل ليك او مديرك خليك هادي و اعترف ب غلطك و صلحة و خليك مبتسم J Define quality السؤال دة بجد كان من اصعب السئلة مع انة بسيط بس انا ساعتها معرفتش اقول حاجة خاالص و كان انترفيو ف فودا عشان سمر ترييننج 2008 بس في كلام كتير اوي يتقال يعني الكواليتي هو مقياس أي خدمة او سلعة مقدمة اللي تخليك تحكم عليها سواء كويسة او وحشة
Quality is the real measurement of any product or service that can really tell whether it's good or notIts my definition by the way



If I give you 100000 $ what would you do

ould answer this question by saying that it's not the only interest so you can not stay at home and spend them The
You s
h best answer is to invest them in the field that you are really good at in order to

و اقعد ف البيت اصرفهم دي مش اجابة مهنية علي الاطلاق حاول تقول انك
get the most of them and improve you career path at the same time متقولش ابدا انا هاخدهم
هتستثمرهم بحيث المليون يبقي اتنين شوف حاجة تكون بتفهم فيها و قول هعمل بيهم كذا just be yourself , creative and confident
the major companies like Vodafone Egypt, UK, Raya Corp., Gour
At the very end this is the mostly asked question at any interview And I already been asked all the question above in most o
fmet Egypt, Tele-performance, Halliburton, TE Data, Link Dot Net, Etisal International,
ance the interview was a peace of cake…. Regarding to me of course Introduce your self ?? اسمى (----) عندى(-----) خريج من (-) ساكن فى (----) ااشتغلت قبل ك
And the most difficult one was Halliburton then Gourmet and the English test in Tele-perfor
mده فى (--------) / والدى بيشتغل (-----) وامى بتشتغل ( -) واخى بيشتغل ( --- Introduce your self My name is……., I am……. Years old
ليه سبت شغلك اللي قبل كدة... لازم اقول حاجة مش موجوده فى الشغل القديم وموجوده فى الشغل الجديد مثلا( عشان هتعلم فى الشركة دى اشيا
,graduated in, I live in………., I worked before in……., my father is working in……,mymother is working in………my brother is working in…….. ء جديده هتساعدنى انى احقق طموحاتى ....Why you left your previous work
حاجة هيعملها , طبعا هيكلم خدمة العملاء ودورى انى افضل معاه لما يحل المشكلة ولاز كمان اتوقع المشكلة
searching for betterchance, learning many new things,gain experiences to help me to acheave my goals تعرف ايه عن خدمة العملاء؟ اعرف انها اهم قسم فى الشركة يعنى مثلا لو عميل واجهتة مشكلة مع المنتج ايه او
لقبل حدوثها زى مثلا لو حد كلمنى من اسوان وعنده مشكلة وحد تانى كامنى من اسوان وعنده نفس المشكلة فاكيد هناك فى مشكلة وهبتدى ابلغ التيم ليدر بتاعى او المسئول عن الشبكات لانى قرات فى النت ان من كل 100 عميل فية 3 بس هما الى بيتصلو بخدمة العملاء وبيشتكو والباقى بيسيبو المنتج.
il I solve the problem. And also I ha
What do you know about customerservice? I know that it is the most important department in the company, for example if a customer is having a problem with one of our product the firstthing he will do is calling the customer service and my mission is to stay withhim un
tve to expect the problembefore it happens for example if some one called from aswan and have a problemand some one else called from aswan and also ha has the same problem I have toexpect that there is a problem in the product or service in aswan and I willinform my team leader or the responsible for net work because I red in theinternet that from every 100 customer only 3 will call the customer service ifthey have a problem and the rest just leave the product.
ليه عايز تشتغل فى خدمة العملاء؟ لازم اقول اجابة سوال (تعرف ايه عن خدمة العملاء) وبعدين اقول مواصفات الشخص الى بيشتغل فى خدمة العملاء زى ودود ومثقف وصوتى واضح واسلوبى كويس وهادى وخدوم ودورت جوايا ملقتش نفسى غير فى خدمة العملاء . Why do you want to work in customer service? The answer of (whatdo you know about customer service)
جل لما كنت بدخل فى كورس كنت عايزه يخلس من قبل ما يهدى لكن نظمت افكارى وقرات عن التفكير الصحيح 3_ مكنت بحب اشتغل فى تيم لانى مجربتش لكنى دلوقتى اتمنى ذلك Say or mention
And then I say the characteristics ofthe person who work in customer service such as friendly, educated, have a clearvoice, clever helpful, and I find my self in this field أذكر ثلاث عيوب فيك وصلحتهم؟ مكنتش منظم فى اهدافى يعنى كنت بقدم المهم على الاهم وكنت عايز اتعلم كل حاجة فى وقت واحد لكن الحمد لله نظمت نفسى وافكارى 2_ وكنت مست
ع3 defects (disadvantage) in your character I wasnt orgnized in my goals that Iwas started by the important before the most importane. and I wanted to learnevery thing in the same time but now I orgnized all my ideas.Iwas hurried whenIstarted some thing (course) I want to finish it before it started but now Iorgnized my ideas and red how to think. I wouldnt like to work in team becouse Ididnt try before but now Ihope so. ايه الى يجبرنى انى اختارك؟
st one can work. اشايف نفسك ايه بعد خمس سنين انا عندى اهداف حاليا اول شىء انى انجح فى الانترفيو وتانى انى اكون تيم ليدر وتالت( ممكن اكلم عن اى شئ نفسى احققة فى المستقبل او احلامى المستقبلية) How you seeyour self af
عشان انا ودود ومثقف وصوتى واضح واسلوبى كويس مع الناس وخدوم وغير كده انا اقدر اشتغل تحت اى ضغت وقدر اتعامل مع اى مستوى من مستويات الادارة وبتعلم القواعد بسرعة وممكن اكون مش احسن واحد اتقدملك لكن انا احسن واحد ممكن اشتغل Why I have to chose you to work Becouse I am cultured,friendly, havea clear voice I know how to treat the people, helpful, can work under pressure, work in any department and learn the rules shortly. may be I am not the best onehere but the b
eter five years I have many goals I want to acheave it, firstthing pass this interview and then I want to be a team leader...... ......... ......... .. لو عميل غضبان اتصل بيك هتتعامل معاه ازاى؟ اكيد طبعا العميل ده غضبان عشان عنده مشكلة ومش عارف يحلها ولازم اتفهم كده لان ولازم امتص غضبة و مش هسيبة غير لما مشكلتة تتحل وكمان لو المشكلة دى هتتحل مثلا فى اكتر من يوم لازم اتابع معاه لحد لما اتاكد ان مشكلتة اتحلت ومستحيل طبعا اغضب من عميل غضبان لانى هحت نفسى مكانة ولو كنت مكانة اكيد كنت هزعل زيه بظبط. If anangry customer called you what will you do
tion between the customer and his company much better by serving him by perfect way to reach his satisfaction and there are... three types of customer service field by phone , face to face and public relationship خدمة العملاء هي الم
Ofcourse he is angry becouse hehas a problem and he doesnt know how to solve it so I have to calm him down andI will not end the call until I solve his problem and if the problem will takemore than one day I have to fallow with him. and no way beeing angry with anycustomer, If I will Put my self in his place sure I will be angrytoo ======================= Customer Service Interview Questions ========================== What do you know about customer service ؟ Customer service is the basic stage at any respectable company, which makes the rel
aرحلة الأساسية في أي شركة محترمه ، الأمر الذي يجعل العلاقة بين العملاء وشركته أفضل بكثير من العاملين معه من طريقة مثالية للوصول إلى رضاه وهناك ثلاثة أنواع من مجال خدمة العملاء عن طريق الهاتف أو وجها لوجه والعلاقات العامة ::::: Why do you apply the customer service offer or why do you want to work as call center agent Because I have personal skills qualified me for this job like "good communication skills, good listener, sociable, friendly, Calm, like to help people and I have the ability to work in team work لاني لدي مهارات شخصية لي مؤهل لهذه المهمة مثل "مهارات التواصل الجيد ومستمع جيد ، مؤنس ، ودود ، هادئ، مثل لمساعدة الناس ولدي القدرة على العمل في فريق العمل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
hat will you do if the customer abused you during call؟ i
What are the strength / positive points in your personality؟ I'm an organized person, dependable person, hard worker, calm, have the ability to work under stress and have the ability to solve problems أنا شخص منظم ، وشخص يمكن الاعتماد عليها ، والعامل الثابت ، والهدوء ، ولدي القدرة على العمل تحت الضغط ، و القدرة على حل المشكلات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ What are the weakness / negative points in your personality I like to learn more of thing at the same time and that makes me lose focus on learning one thing or more carefully أحب أن أتعلم اكثر من شئ في نفس الوقت ، وهذا يجعلني افقد التركيز على تعلم شيئا واحدا أو أكثر بعناية ____________________________________________________________
Wwill try to make him calm down by listening to him carefully and talking to him in a polite way i will try to be calm with out any stirring reaction I'll be good listener to him - let him to explain all the problem to me - I'll take my steps to solve this problem and following with the customer till solve it and reach his satisfaction - after that I'll take all my steps to avoid this problem in the future وسأحاول أن اهدئه من خلال الاستماع اليه بعناية ، والتحدث معه بطريقة مهذبة -- سأكون مستمعا جيدا له -- ادعه يشرح كل المشكلة لي -- سوف اتخذ خطوات لحل هذه المشكلة ، واتابع مع العميل حتى تحل المشكله واصل الي رضاه -- بعد ذلك سوف تتخذ كل ما عندي من الخطوات لتجنب هذه المشكلة في المستقبل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ What will you use in your work ؟
mputer skills, such as word,Excel, PowerPoint , Access and internet explorer and outlook
The good listening, the concentration, the patience and the punctuality in my information الاستماع الجيد ، والتركيز والصبر والدقة في معاوماتي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ What are you needed in yourself؟ I needed to be very fluent in speaking English language in order to achieve my targets أنا في حاجة إلى أن اكون غاية طلاقة في تحدث اللغة الإنجليزية من أجل تحقيق أهدافي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Introduce yourself My name is sheren , I am 23 years old , I graduated from faculty of commerce Cairo University, Accounting department, Graduation year two thousand and nine about my courses , I had studied English language course at master education center, i studied Microsoft Office course and I learned a lot of c
oand Course In Customer services by mr. shriff khayry And I had learned by him a lot of Communications Skills in Customer Service >>>>>>>>>>>>>>>. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Why you left your previous work? ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Tell me a time you work under stress? When I was in the final year at university, the tension and sadness in control of my life because my sister was in the hospital throughout the period of exams .. but I could most successful and learned how to achieve what I want .. Whatever the pressure or stress around me ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ What the biggest thing you achieved in your life? Success in my job and promotion in the posts النجاح في عملي والترقية في الوظائف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ment Department And that because I will not suffice to work only, but i will t
What is the same relation between the customer service agent and the designer? Both of them aim to fulfill the customers needs كلاهما يهدف إلى تلبية احتياجات العملاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ What is the hardest situation you met before ___________________________________________________________ What is the type of the customer service field ؟ 1- Face to face 2- By phone 3- Public relationships -- وجها لوجه 2 -- عن طريق الهاتف 3 -- العلاقات العامة ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Why you didn't introduce yourself again to the Kit center? Or any other advertising company ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ What are you see yourself after 3 years ؟ I hope to get higher positions and promotions in my work such as team leader , both in customer service or, Human Develo
pry to take more courses that will help me to success and innovation in the area in which I work in it And then access to the highest positions يحدوني الأمل في الحصول على أعلى المناصب والترقيات في عملي كقائد الفريق ، سواء في خدمة العملاء أو إدارة التنمية البشرية
وذلك لأنني سوف لا اكتفي بالعمل فقط ، ولكن سأحاول أن اخد المزيد من الدورات التدريبية التي سوف تساعدني على النجاح والابتكار في المجال الذي أعمل فيه ، ومن ثم الوصول إلى أعلى المناصب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

احدث الوظائف

اهم وظائف الاسبوع